Nieuws

‘The Sportlights on’ collega Kristel!

Leer onze collega’s kennen in slechts 15 vragen! In de vorige editie van ’the Sportlights on’ gaf Dille de beurt aan eventmanager Kristel!

 

1. Kristel! Hoe is jouw carrière bij House of Sports ooit begonnen?
Ooit ben ik in het sportmarketingvak beland door te solliciteren op een functie bij de Top Sports Group. Daar werkte Patrick Wouters en ik had al veel over hem gehoord, wilde graag met hem werken. Toen ik begon, melde hij in mijn eerste gesprek dat hij niet lang meer werkzaam zou zijn bij de TSG omdat hij een eigen bedrijf zou starten… Na ongeveer 2 jaar vroeg Patrick mij om de overstap te maken naar House of Sports.

2. Van welk moment tijdens jouw carrière bij House of Sports krijg jij nog steeds kippenvel en ben je het meest trots als je eraan terugdenkt?
Oei, dat zijn er intussen wel meer 😉. Heel lang geleden de shirtpresentatie van Aegon bij Ajax, toen ze de nieuwe hoofdsponsor werden en we een megashirt vanaf het dak van de Arena onthulden. Maar toch ook zeker toen (destijds) prinses Maxima finishte bij ‘mijn’ eerste Amsterdam City Swim in 2012, zij zette het event mede op de kaart. En uiteraard tijdens de ombouw op De Coolste Baan van Nederland; in een paar dagen tijd van een publiekssetting naar een WK Allround setting, onder zeer pittige (weers)omstandigheden. Dat gevoel dat iets lukt zoals je het hebt bedacht, terwijl het eigenlijk onmogelijk leek, blijft magisch.

3. Pick one: de Amsterdam City Swim of De Coolste Baan van Nederland?
Dat is eigenlijk niet te doen. Enerzijds zijn ze vergelijkbaar; we begonnen beide events met slechts een gek idee. Maar het goede doel gekoppeld aan de ACS, Stichting ALS Nederland, maakte dat event jaar in jaar uit heel bijzonder en emotioneel. We hebben met dit evenement écht verschil gemaakt voor de begroting van deze stichting, door miljoenen aan donatiegeld op te halen en dat was vooral heel erg dankbaar werk. Voor mijzelf was De Coolste Baan van Nederland organisatorisch gezien, zeker na een aantal jaren ACS, een grotere uitdaging. En ook daar krijg ik veel energie van!

4. Wat is jouw ideale manier om het weekend door te brengen?
Je bedoelt als er geen event is om te organiseren of om naar toe te gaan? 😉 Ik houd van gezelligheid en onze weekenden zitten vaak behoorlijk vol. Als we eens niets te doen hebben, dan zorg ik daar wel weer voor door vrienden uit te nodigen om lekker te gaan eten bijvoorbeeld. Van een rondje varen op ons bootje met de kids word ik ook erg blij. En verder staat er in het weekend natuurlijk het gebruikelijke op het programma als sport, opruimen, wassen en boodschappen doen. Die laatste 3 vind ik overigens niet echt ideaal.

5. Je werkt in een aantal projecten samen met het conceptbureau XSAGA. Wat zijn volgens jou learnings, die we kunnen toepassen op onze eigen sportevenementen en activaties?
XSAGA en HoS vullen elkaar op een unieke manier aan. We zijn uit eenzelfde soort hout gesneden en toch voldoende verschillend. Waar wij alles van sport weten, weten zij alles op het gebied van cultuur. Daarin vonden we elkaar bijvoorbeeld bij De Coolste Baan van Nederland, waarbij (top)sport, cultuur en entertainment samen werden gevoegd in één concept. Het is goed om verder te kijken dan je eigen scope en dat kunnen we met XSAGA.

6. Vertel, wat is de grootste blunder die je zelf hebt gemaakt tijdens een event?
Als je evenementmanager bent, dan moet je kunnen improviseren, dus het is me tot nu toe best gelukt om blunders te voorkomen. Hoewel, ik wel eens op een event scheidsrechter gespeeld bij een touwtrekspel (jawel, ik pak alles aan), waarbij op het moment van loslaten van het touw, het touw in tweeën brak en ik twee teams als twee dominogroepjes zag neervallen. Dat was wel een beetje lullig.

7. Wat is eigenlijk jouw eigen favoriete sport, Kristel?
Ik heb vroeger gehockeyd en veel hardgelopen. Ik ben fan van alle Olympische Spelen, en bij het schaatsen is mijn favoriete afstand de 10km (om naar te kijken). Maar afgelopen zondag stond uiteraard ook de F1 én Ajax op. Conclusie; ik houd in het algemeen van sport en vooral de emotie die daarbij vrijkomt.

8. Als je morgen 1 dag met iemand mocht ruilen. Met wie zou je ruilen en waarom?
Ik ben eigenlijk best tevreden zo. Zou wel eens echt goed willen kunnen zingen, dat lijkt me heerlijk (als ik zeg zoals Guus Meeuwis is dat wat raar he 😉).

9. Pick one: een maand volledig ontspannen met de familie in het zomerhuisje in Spanje of een dag de persoonlijke assistente van Guus Meeuwis?
Haha, ik ben dol op Guus, maar zo dol.. Nee, dan toch echt dat maandje in Spanje! Uiteraard wel met Guus via Spotify op de achtergrond.

10. Waar mogen we je altijd voor wakker maken?
Nergens voor, als ik slaap, slaap ik.

11. Hoeveel uur sliep je gemiddeld per nacht tijdens De Coolste Baan van Nederland? 😉
Ik weet het niet meer, wat ik wel weet is dat ik iedere avond persé een lege inbox wilde omdat ik vond dat ik anders niet kon slapen… Overigens werkte dat wel, want iedere ochtend begon ik zonder achterstand. En de adrenaline die je krijgt van zo’n event maakt een hoop goed hoor!

12. Is er nog iets dat je heel graag zou willen doen met House of Sports, wat is jouw droom?
Jazeker, de droom van iedere sportmarketeer denk ik; het organiseren van de Olympische Spelen.. Wie weet!

13. Hoe combineer jij je baan bij House of Sports met het moeder zijn van twee prachtige kinderen? Neem ons mee in een event weekje!
Aah.. ja die twee zijn intussen al 5 en 9 en kunnen al best veel zelf (lees aankleden en tanden poetsen). Maar het vraagt wel een strakke planning. ‘s Ochtends naar school brengen, ’s avonds of soms ‘s middags halen, 3 x per week voetbaltraining brengen, zwemles volgen, partijtjes, op tijd avondeten.. en op tijd naar bed, zodat mama de laptop nog even open kan klappen in de avond. Maar het meeste heb ik te danken aan mijn ouders en schoonouders, die bij ieder event en onmogelijke tijden/lange dagen paraat staan om op te passen. Ze zijn gelukkig mega flexibel. Dat geeft, met ook een fulltime werkende man/papa in huis, veel rust en is een hele fijne basis om dit werk “aan” te kunnen. En het grote voordeel van ons werk is dat je ook echt wel af en toe je momentjes kunt pakken en je kids mee kunt nemen naar een te gek sportevenement.

14. Collega Dille vroeg zich in de vorige editie af: hoe is het organiseren van je eerste digitale evenement bevallen?
Dat was écht te gek. We organiseerden, in dit geval ook samen met XSAGA de Nationale Actiedag voor Giro555 voor Beiroet. Een volledige online uitzending van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat met als doel donatiegeld werven. In 3 dagen tijd hebben we een programma in elkaar gezet waarbij we allerlei online tools ingezet hebben, we zoomden met Beiroet, streamden via verschillende platformen en schakelden vanuit onze digitale studio live met televisie. De dag bracht 11,5 miljoen op, boven verwachting!

Overigens was het niet écht de eerste, want in de zomer bouwden we voor alle teleurgestelde Nijmeegse Vierdaagse wandelaars de wandel.nl app, met ons collegabureau Wave. Een app waarbij de wandelaar vanuit ieder eigen gekozen plek toch 4 dagen lang kon wandelen en een Vierdaagse medaille kon verdienen. De Alternatieve Vierdaagse was hét digitale alternatief voor 20.000 deelnemers!

15. Wie moet er volgens jou in de Sportlights staan de volgende keer? Welke vraag zou je heel graag willen stellen aan deze collega?
Onze leuke collega Marloes Wesselink. Zij kent als geen ander als oud topsportster de topsportmentaliteit. Marloes, hoe vind jij de topsport mentaliteit van House of Sports?