Nieuws

#Blijfthuis en #Kijkschaatsen

#Blijfthuis en #Kijkschaatsen. Dat is de boodschap waarmee de KNSB, ISU en House of Sports aan een unieke periode uit de schaatshistorie beginnen. Vanaf komend weekeinde staan in Thialf vier internationale schaatswedstrijden op het programma. Zonder publiek, maar uitgebreid te volgen op schaatsen.nl én tv, via de NOS op NPO1.

Schaatsmekka Heerenveen is bijna elk jaar wel het toneel van een EK, WK of World Cup. Bijna elk seizoen kan het publiek in Thialf voor meer dan één internationale wedstrijd terecht. Maar één EK Allround & Sprint, twee World Cups én een WK Afstanden achter elkaar, in een tijdsbestek van vijf weken, dat is nooit eerder gebeurd.

De aanleiding voor deze bijzondere reeks wedstrijden is natuurlijk niet zo’n fijne: de coronapandemie. Maar in plaats van bij de pakken neer te zitten, hebben de KNSB, House of Sports en de ISU juist gekeken naar wat nog wél mogelijk was om de schaatssport draaiende te houden. Daaruit ontstond de bubbel, die intussen ruimschoots in het nieuws is geweest.

Gisteren (11 januari) gingen de eerste schaatsers, coaches en begeleiders officieel die bubbel in. Wie alle wedstrijden rijdt, komt er pas op 15 februari weer uit, hopelijk met een of meerdere medailles in de koffer. Voor dat sportieve succes laten de atleten zich graag enkele weken ‘opsluiten’ in de bubbel die vooral bestaat uit hotel en Thialf.

De ISU, KNSB en House of Sports hebben een stevig pakket voorzorgsmaatregelen getroffen, om de wedstrijdenreeks coronaproof te laten verlopen. Van begin tot het eind worden rijders en begeleiders op corona getest. Contact met de buitenwereld blijft beperkt tot de mixed zone van Thialf, waar schaatsers en pers elkaar spreken vanachter een spatscherm.

Wat gebeurt er allemaal in die schaatsbubbel, wat nemen de atleten zoal mee het hotel in, hoe ervaren ze de sociale afzondering, wat heeft dit voor invloed op hun prestaties op het ijs? De redactie van Schaatsen.nl zit er bovenop en bericht de komende weken via deze website, Instagram, Twitter en Facebook uitgebreid over alle gebeurtenissen in de bubbel.

We zijn daar maandag al mee begonnen met de rubriek ‘In de bubbel met…’, waarin we de komende twee weken dagelijks een rijd(st)er aan het woord laten. We brengen nieuws, er komen filmpjes vanachter de schermen, we gaan fans de gelegenheid geven om online met schaatsers te chatten. Hoe dat alles er precies uit gaat zien, melden we op schaatsen.nl.

Natuurlijk besteden we in de weekends zelf uitgebreid aandacht aan de wedstrijden, met verslagen en interviews, zowel in geschreven tekst als op video. De hashtags #blijfthuis en #kijkschaatsen zul je overal zien terugkeren. Ook onze commerciële partners Daikin, Nederlandse Loterij, Univé en Gamma laten zich in deze campagne niet onbetuigd.

In coronatijd gaan we met zijn allen zo min mogelijk de deur uit, en wat is er leuker dan thuis via televisie topschaatsen te volgen? Wij doen de komende weken als redactie onze uiterste best om jou van actuele, relevante, leerzame en ontspannende verhalen te voorzien. Beleef het mee, die bubbel, thuis vanuit je luie stoel. #Blijfthuis en #Kijkschaatsen.